x
Käytämme sivustolla evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja evästekäytännöistä.Accept
  • 29.07

    ILSAC GF 6 Päivitys

    Polttoainesäästö, Polttoainesäästö ja Polttoainesäästö!

    Kuten ennen ölyn valmistuksessa, jatkuva korostaminen kolmeen keskeiseen ominaisuuteen öljyn suorituskykyyn on myös GF-6 öljyssä: parannettu polttoainesäästö, päästöjen vähentyminen ja lisätty öljyn kestävyys. Kuluttajalle kuitenkin suurin muutos on polttoaineen säästössä ja erityisesti uusi kehitetty SAE 16 viskositeetti.

    Jotkut japanilaiset moottorivalmistajat ovat tähdänneet kehittämään alhaisempaa viskositeettia kuin SAE 20 polttoainetalouden parantamiseen. Alemman viskositeetin öljyissä on vähemmän sisäistä nestekitkaa ja täten säästetään polttoiainetta. SAE (Society of Automotive Engineers) äskettäin hyväksyi uuden SAE 16 viskositeettiluokan korkea lämpötila/korkea leikkuukestävyys (HTHS) viskositeetti 2,3 cP, joka on pienempi kuin 2,6 cP joka on nyt SAE 20 öljyissä. Tämä uusi luokitus tuo merkittäviä muutoksia verrattuna edelliseen ILSAC suorituskykystandardeihin.

    Suurin huolenaihe
    alentuneessa SAE 16 viskositeetissa on moottorin kestävyys jotka ovat perinteisesti suunniteltu toimimaan ölyissä missä HTHS viskositeetti on 2,6 cP tai suurempi. Koska tämä uusi SAE 16 öljy on HTHS viskositeettia alhaisempi kuin nykyisen SAE 20 öljyt, useat OEM (Original Engine Manufacturer) moottorivalmistajat ovat huolissaan että öljyllä ei ole riittävää öljykalvon paksuutta suojellakseen heidän valmistamiaan moottoreita. Siksi SAE 16 viskositeettiaste ei ole käyttökelpoinen kaikissa moottorivalmistajan tuotteissa. Jotta sekaannusta ei olisi kuluttajien keskuudessa on kaksi versiota, ILSAC GF -6: ja GF - 6A öljyt joilla on 2,6 cP tai suurempi HTHS viskositeetti ja erikseen GF-6B öljyt pienemmillä HTHS viskositeettilla.

    GF - 6A on looginen seuraaja nykyiselle ILSAC GF -5 öljyille joiden viskositeetit on SAE 0W - 20, 0W - 30, 5W - 20, 5W - 30 ja 10W - 30. TGF - 6A luokituksella on sama HTHS viskositeettiraja kuin ILSAC GF -5. GF - 6A öljyt toimivat myös vanhemmissa moottoriessa niin kuin edelinenkin GF -5 luokitus. GF - 6B kuuluu uuteen SAE 0W -16 ja SAE 5W -16 viskositeettiluokkiin missä on minimissään vähintään HTHS viskositeetti 2.3 cP. GF - 6B öljyt eivät täten sovellu vanhempiin moottoreihin.